onergo 4FB5C6 Mottatt et krav fra oss


På disse sidene vil du finne de fleste svar du lurer på.
Her finner du en oversikt over klient konto som benyttes,
hva er rettsgebyr som benyttes og hva er rente satsen pr. dags dato.
Du kan benytte deg av Chat neders på høyre side dette 
er en raskere måte og få kontakt med oss. 



 Spørsmål rund kravet?

Vår ambisjoner er at du skal få kontroll på

det som er kommet til inkasso.

Har du spørsmål rundt kravet så ring
oss gjerne på telefon 51 200 300
eller send oss en e-post Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.Du kan også fylle ut skjema og vi vil komme tilbake til deg.

Spørsmål rundt kravet
Spørsmål rundt kravet. Fyll ut dette skjema så kontakter vi deg.
1000 characters left

Ønsker du en betalingsplan

Få kontroll,  å betalt dine saker hos oss.

Du kan her avtale avdragsordning.

Legg inn ønsket beløp og når tid du har
mulighet til å betale avdraget.

Vi vil da gi deg en tilbake melding om
ditt forslag er akseptert som en nedbetalingsavtale.

Det er også mulig å lage faste rutiner
med banktrekk avtale påminnelse med e-post eller SMS.

Det er ikke mulig å velge lengre
enn 1 måned frem i tid.

Ønsker du en betalingsplan
Ønsker du en betalingsplan? Fyll ut dette skjema så kontakter vi deg.
1000 characters left

Spørsmål og svar.

Har du flyttet uten å melde i fra?

Lurer du på om du kan inngå en
nedbetalings avtale?

Ta kontakt for da kan vi sammen
løse dette.

I oversikten under kan du finne svar på mye av det du lurer på.

Finner du ikke svar her, kontakt oss på telefon eller e-post.

Vi er for å hjelper vi deg.

Uenig i mottatt krav.

Du må gi oss beskjed så raskt som
mulig dersom du er uenig i
kravet, og helst skriflig. 

Beskriv din versjon av saken nøye,
og send det som brev, e-post
eller benytt kryptert skjema
som du finner under.

Vi tar så kontakt med
oppdragsgiver for å
få deres versjon av saken 

Vi kan i felleskap løse saken
og slippe utgifter til det 
offentlige.

Uenig i mottatt krav
Dersom du er uenig i mottatt krav. Fyll ut dette skjema så kontakter vi deg.
1000 characters left

Du finner de fleste svarene her!

Flyttet uten å melde fra?

Du må gi oss beskjed så raskt som mulig dersom du er uenig i kravet, og helst skriflig.
Beskriv din versjon av saken nøye, og send det som brev, faks eller e-post til oss.
Vi tar så kontakt med oppdragsgiver for å få deres versjon av saken.

Er du uenig i kravet

Du må gi oss beskjed så raskt som mulig dersom du er uenig i kravet, og helst skriflig.
Beskriv din versjon av saken nøye, og send det som brev, faks eller e-post til oss.
Vi tar så kontakt med oppdragsgiver for å få deres versjon av saken.

Jeg mener at jeg ikke fått brev fra dere.

Har du flyttet uten å melde fra til oppdragsgiver, kan brev komme bort i posten. Selv om du har meldt adresseforandring til folkeregisteret, er du likevel ansvarlig for å melde fra til leverandører o.l., slik at fakturaer og andre brev kommer til rett adresse.

Hva er dine plikter?

Inkassoselskapet har plikt til å følge inkassoloven med forskrifter, vi følger god inkassoskikk, og kravene er fastsatt etter lovlig salærtariff. Dersom du mener inkassoselskapet ikke følger bestemmelsene, retter du først en klage direkte til inkassoselskapet, og deretter til Finansklagenemda dersom den ikke fører frem.

Kan jeg nedbetale i avdrag?

En avdragsordning er vanligvis i orden - ta kontakt, så finner vi en løsning både du og vår oppdragsgiver kan leve med!

Hva har dere registrert på meg?

Kontakt oss, så sender vi deg en fullstendig oppstilling over det vi har registrert. Opplysninger blir sendt kryptert og passord er deres personnummer.

Hva er et tungt salær?

Det er når salæret dobles pt. i hht lov 43 dager etter at betalingsoppfordring er sendt, og kravet ikke er innfridd.

Er det forskjell på privatperson & firma vedrørende betalingsanmerkning?

Ja, bedrifter vil få betalingsanmerkning etter 30 dager, mens privatpersoner får betalingsanmerkning først etter at saken har vært i Forliksrådet eller hos Namsmannen. Eller når det er inngått nedbetalings plan som ikke oppretholdes.

Når tid får jeg betalingsanmerkning?

Privatpersoner får betalingsanmerkning 30 dager etter sendt forliksklage til forliksrådet (unntatt hvis du har meldt fra om uenighet i kravet), 30 dager etter at det er sendt utleggbegjæring.

Firma får betalingsanmerkning 30 dager etter at betalingsoppfordring er sendt.

Når kan jeg vente svar på min henvendelse?

Du vil normalt få svar innen 1 dag, men det kan ta noe lengre tid om vi må kontakte oppdragsgiver.

Hva er en forliksklage?

Når det foreligger uenighet om kravet, eller vi ikke har lykkes i få til en betalings avtale, sendes kravet til forliksrådet. Forliksklage sendes for å sikre kravet mot foreldelse i 10 år, mot 3 år ellers, samt få et grunnlag for tvangsfullbyrdelse. En forliksklage vil imidlertid som regel ende i at partene blir enige, og oppgjør finner sted.

Hva skjer i Forliksrådet?

Forliksrådet er domstolenes første instans, de er både en meklingsintsans og en domstol. Oppdragsgiver kan fremme et krav for Forliksrådet for å oppnå en minnelig løsning, eller få en dom på at kravet er rettsgyldig, hvorved kravet kan tvangsfullbyrdes hos Namsmannen.

Hva er en utleggbegjæring?

Det betyr at Namsmannen vil holde en utleggforretning, og gjennomgå din inntekt, formue og eiendeler med den hensikt å dekke kravet gjennom pant eller lønnstrekk.

Hva er en gyldig kvittering?

Utskrift fra nettbank eller stemplet kvittering fra banken er gyldig kvittering. Kvittering stemplet med "Mottatt for avregning" er ikke en gyldig kvittering.

Hva er avdragsalær?

Det er et salær (påslag) som påløper når kravet deles opp i mer enn 4 avdrag (unntatt når saken sendes via Forliksrådet eller Namsmannen). Avdragsalæret utgjør p.t. maks 1,5 ganger inkassosatsen, evt. pluss moms. Avdragsalær oversikt finner du på linken under.

Når øker salæret?

Salæret dobles 43 dager etter at betalingsoppfordring er sendt. Det kommer på ytterligere salær ved rettslig pågang eller ved nedbetalingsavtale med mer enn fire avdrag.